Älg och vildhallon

Nu är all vit färg slut i alla fall. Fast det behövs mer. Vi ska åka till järnbolaget i morgon och handla jag och morfar.
Det blir riktigt snyggt i farstun.
Men det är lite roligt vi sa alla tre kom ihåg nu att inte sätta handen i den vita färgen(vi har ingen lacknafta kvar nästan) och efter 10 min sätter morfar handen i den nymålade farstukvisten. Och sen sätter pappa handen där efter ca 40 min och jag mitt i natten när jag skulle ut o pinka.

Har inte gjort ett dyft idag förutom att laga mat. Min morfar kan inte laga någon mat alls.
Vi har mest legat o sovit idag och jag har läst ut en hel bok.
Pappa åkte vid halv elva tiden.

Det vart inte något granevik igår. Lite synd, men det gör inget. Det kommer flera turer.
Jag vet verkligen en som skulle älska att vara här och det är fredrik.
Det är rockabilly för hela slanten här uppe/nere.
Anders skulle nog mest ligga och gömma sig under en kudde av skräck.....
Dels att det inte finns så många tv kanaler även fast vi fått flera nu med boxern. Ettan, tvåan och fyran var det förut. Nu har vi sexan , svt24 och voice när den känner för det. Dels för att det endast finns raggare som gillar gamla amerikanare och åker med raggarbil på stan och cruisar hela ons, tors fre och lördag kvällarna långa.
Jag önskar att jag kunde ta något kort så man såg hela torpet med gräsmattan,  hallonen, våran äng med brännässlor, vilda hallon, vilda jordgubbar och smultron, bäcken med myrvatten.
Och alla hus som finns.
Det är vackert här. Men så fort jag går ut för att ta kort blir jag bara besviken för det ser inte lika dant ut. Man får inte in helhetsbilden.

Fast jag fick mig en gratis konsär i allafall. Vi bor ju så nära granevik så det hör.
Det är en folkpark ifall någon undrar som det jämt är fest i.
Jag träffade AnnCathrine igår det var så roligt.
Vi fikade och gick och tittade i butiker i torsby.
Jag köpte mig ett par örhängen för nu har de jag hade trillat ur för gott. Åtminstone den ena halvan av paret.
Bara enkla guldploppar.
Det åskade och blixtrade i natt så att jag vaknade av huvudvärk.
Jag har inte sett på tv'n på hela dagen.

Har jag berättat om min encounter med das älg?
Jag var ute och gick o pratade med Dagny i telefonen på väg tillbaka mot torpet vid ladan hör jag nått prassla i skogen och tittar dit. Och där står en Älg med horn och allt. Gissa om jag sprang och smällde igen dörren efter mig på torpet. Har nog aldrig rört mig så fort i hela mitt liv.
De är ju farliga när de vill de där djuren. Jagade upp Helge (min morfar syster Lailas man) i ett träd en gång.
Mamma berättade att hon oxå hade hört något där bakom.
Det måste finnas något jättegott att äta där eftersom han kommer tillbaka.
Pappa och jag var ute och plockade svamp igår och fick ihop en hel säck med gula kantareller.
Så vi grillade marinerad fläskfile, de åt potatis jag åt ris, sallad med fetaost, branässås(bearneise) och smörstekta kantareller samt kantarellstuvning till middag igår.
Idag åt jag rester och till morfar gjorde jag pyttipanna av potatis och sidfläsk, lök och kantareller.
Det är synd att det är söndag för jag är grymt sugen på ostbågar och allt har stängt här på söndagar.
Och stänger kl 13(står det på skylten men mestadels 14.00 på lördagar.
De är inte så kinkiga här uppe med tider o så.
Det är landet det.

Pajen har inte hunnit blivit lagad än. Men vi köpte i alla fall vaniljvispen igår.
Även fast jag kommer få handvispa. Förstår inte vart mamma har gömt elvispen.
Jag funderar på att gå o plocka mina vildhallon i morgon. Fast då får det bli långbyxor och min mammasfarmor Maries gummistövlar så jag kan ta mig igenom barriären av brännäslor först.
De står som en mur runt ängen just där det gottigaste finns. Himlars åxå.
NÄ  nu ska jag gå ut och mata dvärghackspetten...Han är nog hungrig tror jag
kram på er....

Kommentarer
Postat av: svärmor

Roligt att höra att du mår så bra,du får väl koka nässelsoppa så kan det ju klia i magen också:ha,ha
det var nog målarfärgen som gjorde att du hade så ont i huvudet.hoppas att det bra:a fortsätter för dig hela tiden du ska vara där.
Hälsa morfar.Kram.

2007-08-12 @ 20:49:50
Postat av: mamsen

elvispen är i brödskåpet mitt hjärta

2007-08-12 @ 23:02:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback