Kokboksmonstret

Jag kan inte laga efter recept. Det går inte. Jag är alldeles för obstinat för mått som kryddmått, ta en halv deciliter,3 matskedar. När jag gör någon ny rätt kan jag titta i kokböcker och mattidningar. Se nått jag gillar lägga ingredienserna på hjärnan och sen måttar jag efter mig själv. Lite ditt sånt och lite datt sånt. Ibland smakar det skit och ibland är det gudomligt.

Japp jag är duktig på att göra kall sås.
Jag kan göra sås utan mjölk i.
Jag kan göra helt mjölkfria kladdmakaroner( stuvade makaroner) och massor av annat gott inte bara enkel mat.

När jag träffade Anders för sisådär massor av år sedan ( 5.5 år) så kunde jag laga tre maträtter( spaggetti med köttfärsås, lasagne, kyckling i ugn och bacon med pasta och tomatsås. okej fyra maträtter då) och bränna vid potatis. I mina dagar har jag brännt fast potatis, ägg, havregrynsgröt, ja allt man kan tänkas brännas vid.

Men sen har jag blivit väldigt duktig på att vara inovativ i hur man rengör en gryta och kastrull. Mitt bästa tipps är att hälla i ca 3 cm vatten sätta kastrullen på plattan på typ 1ans värme och i med massor av salt, så där så vattnet blir mättat och det ligger kvar lite salt som inte blivit upplöst i botten. Har man inte salt hemma kan man ta en diskmaskinstablett men saltet är bäst. Sen när det börjar skjuda rör man runt lite med diskborsten, låter vara i typ 10 min rör lite till. Sen är det borta för det mesta och jätterent. men har man lite kvar så gör man bara om det. Då är det garanterat borta.

Men nu är jag faktiskt helt okej på att laga mat.
Efter eget huvud.
Jag klarar inte av kokböcker men endå har jag en fascination av dem. Jag har massor. Gillar böckerna. De är härligt att titta i recept och tänka det där är nog gott, men jag lagar det nästan aldrig. Åtminstone inte som det ska göras. Enligt boken.

Och jag bränner inte vid mat längre även om min brandvarnare protesterar högt så fort jag lagar mat i köket, men det blir gott och ätbart för det mesta. Och inte bränt.

Jag har bara en hyperaktivt känslig brandvarnare så det så. Fråga Anders, han kan faktiskt intyga att jag är helt okej på att laga mat nu. Och jag har kommit på att man måste inte salta och krydda ihjäl maten. Japp det går att äta endå med lite salt i. Och det är oftast mycket godare. Så idag är jag faktist stolt över mina matkunskaper. im a killer i att laga kyckling bland annat och paj och piroger. Och jag kan laga stek. Det har Anders lärt mig. För han han är en gourme kock när han själv vill. Han är duktigare än mig på att laga mat. Men jag är inte fyskam jag heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback