Facebook gruppsinbjudan, ja till aktiv dödshjälp?

På Facebook brukar jag få inbjudningar till att gå med i olika grupper lite då och då.Sånna modeflugor som Rädda Barnen och vi som gillar cane corso.

Ibland tackar jag Ja och ibland Nej

Sen kommer sånna där grupper som jag blir tveksam till.
Som jag tänker, de som  bjuder in mig till dessa grupper har de verkligen tänkt efter ordentligt när de gått med i den här gruppen. Vad det verkligen innebär om det politiskt skulle gå igenom i riksdagen?
Om politikerna skulle lyssna på facebookgrupperna?

Som jag har blivit inbjuden till Säg Ja till aktiv dödshjälp gruppen på facebook.
Och jag vet inte var jag står i den här frågan.
Den är verkligen delikat och känslig.
Jag är inte för självmord, och aktiv dödshjälp är en slags självmord. Du bara ber "landstinget" om att göra det. Men i slutändan är det en doktor som stänger av den där respiratorn, ger den där sprutan med överdosen så att personen som är svårt sjuk dör. Jag vet att alla människor dör någon gång, och att i vården dör människor. Alla går inte att rädda. Men är det verkligen så att en doktor ska behöva stänga av knappen, ge den där sista sprutan för att en annan människa som vill dö, ska få det?
Att ge hjälp till självmord?
Är det rätt att inte ge den hjälpen till en svårt sjuk människa som inte har något hopp i alla fall, som i slutändan ändå kommer att dö, men kanske får uppleva den sista tiden i livet som en lång svår kamp med ett otroligt lidande innan sista andetaget?
Jag vet inte, vet du vad tycker du?
Är det rätt att begära av en annan människa att en annan människa ska ta död på en bara för att man är så sjuk att man inte kan göra det själv? Istället för att låta livet ha sin gilla gång?

Alla människor dör i slutändan, men är det rätt av en patient att begära att en doktor ska ta livet av en?
Är vården till för det? Att ta död på en om hoppet ändå är ute och det bara väntar lidande i slutändan?

Jag tror vården är till för att vårda, att se till att alla mår så bra som möjligt, att bota om det går, att lindra ifall det inte går att bota. Men att mörda/ta livet av någon/bli bragd om livet i pallialtivt syfte, jag vet inte.

Alla har ju rätt att bestämma över sitt eget liv, men har man som patient rätt att bestämma över doktorns liv bara för att man själv vill dö för att man är obotligt sjuk i stort lidande?

Förstå som doktor vetskapen om att idag ska jag ta livet av en människa som fortfarande skulle kunna leva ett tag till med hjälp och stöd bara för att den personen inte vill leva längre. Så himla grymt och så himla jobbigt.

Det är svåra frågor, och jag vet inte om man bara kan trycka på ja knappen på facebook utan att verkligen tänka efter vad det innebär när det kommer till sånna här frågor.
Men man kan inte ignorera dom heller.

Vad tycker du?
Är det rätt eller fel med aktiv dödhjälp, har du tänkt efter vad det verkligen innebär?

Som sagt jag vet inte och jag tror att jag ska tänka efter ordentligt ett tag till innan jag svarar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback