Riskbedömning i samband med förändring på arbetsplatsen

Jag håller på med min hemuppgift( ett av tio) den handlar om riskbedömning i samband med förändring på arbetsplatsen.

Den går i stort ut på att jag ska lära mig hur man som ledare inom en organisation(arbetsplats) gör en riskbedömning när en större förändring ska genomgås.

En större förändring enligt arbetsmiljöverket är

• Personalneddragning
• Produktionsförändring
• Förändrade arbetstider
• Utökat arbetsinnehåll
• Nya arbetslag/
gruppsammansättningar
• Ändrade arbetsuppgifter
• Nybyggnation/lokalbyten
• Ändringar i befintliga lokaler
• Förändrad arbetsutrustning –
maskiner, fordon, redskap m.m.
• Nya kemiska produkter
• Ny ventilation

och då ska riskbedömningar och konsekvensanalyser utifrån ett arbetsmiljöperspektiv genomföras.
( I mitt huvud tänker jag, hur många organisationer gör verkligen det? tänker efter före och inte bara hoppar in med huvudet före i omorganisationen)


En riskbedömning innehåller tre steg.

Precisera den planerade ändringen

Gör riskbedömning

Åtgärda

En riskbedömning ska göras innan ändringen genomförs enlilgt arbetsmiljöverket.

mer information kan du hitta här:

http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_575.pdf


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback