Norrlands 08

Så himla schysst jag ska byta pass så jag jobbar inatt istället för på torsdag.
Ska nämligen bada bastuflotte på torsdag. Hur man nu badar det.
Har aldrig gjort det förut.
Det är mycket nytt man får prova sen jag blev norrlänning.
Hehe och alla dessa konstiga ord.
En 08 som jag behöver översättning.
Dom använder sh-ljudet mycket mera än ch-ljudet som vi använder.
som sju till exempel. Dom säger shjuuu medans en 08 skulle säga chuu.
 Och nalta det finns inte ens där nere. Det betyder typ lite grann by the way.
och så säger dom som om allt.
Det vore som bättre om du kanske....
Istället för det är bättre om du gör så här! som jag är van vid.
Dom säger börs istället för plånbok
och dom far överallt istället för att åka.

Jaja kommer komma med mer uppdateringar när jag hittar några ord som jag tycker är värda att lära sig.

jajust ja vorsnajerst det är vad vill du. Hur fan får man vorstnajerst till vad vill du?
och henna denna och jenna är här där och där...

Kommentarer
Postat av: Mona

Vors nagerst stavas det och det betyder "var nånstans"! Jag kan även lämna ett till bidrag till det norrländska ordförrådet... vi brukar sätta ett o framför något man inte gjort än, tex jag har "oätit". Men det är längre norrut än Umeå!

Postat av: Mona

...glömde ju det bästa ordet av dom alla, att "he" (sätta,lägga,placera) Typ; he påsen på bänken!

2006-07-22 @ 16:44:37
URL: http://mon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback