Tystnadsplikt hur fungerar det igentligen?

Idag har jag varit på kurs om förvärdvad hjärnskada.
Väldigt intressant men oxå mycket irriterande.
Åtminstone på en kurskamrat.
Jösses.

Jag har en fråga hur långt sträcker sig tystnadsplikt.

Teoretiskt.
Om jag har en granne som är funktionshindrad och jag känner denna granne.
Det är helt privat.
Det är ej något som har med mitt yrke att göra.
Har jag tystnadsplikt?
I think not.
Men min kursare han sa att jo det har du.
För att du jobbar som assistent.
Ja, jag är undersköterska och assistent men inte åt min granne.
Och nu pratar jag inte om att en granne har det för det har dom inte. Men ifall att...
Jag tycker att jag har rätt att säga att min granne har Ms/afasi/stroke/sitter i rullstol  eller vad det nu kan vara om vi pratar med varandra tex. att jag känner denna granne privat och det är okej för grannen.
Har jag inte rätt att berätta det om jag vill om det är okej för personen i fråga.
Skulle jag inte kunna berätta för hela världen att min farmor var sjuk när hon levde om jag vill?
För att jag är undersköterska.
Det är helt ologiskt.

Det måste väl finnas en gräns mellan privat och jobb någonstans?
Även om det handlar om en sjukdomsbild? och att jag har skrivit på en tystnadsplikt för kommunen och landstinget.
Men det handlar väl ändå ändast om människor som jag har i mitt arbete.
Den sortens tystnadsplikt.


Hur är det ?
Har jag tystnadsplikt även om det är en privatkontakt bara för att jag är anställd i kommunen?
Jag är grymt irriterad.

När jag ställde frågor försökte jag göra det allmänt.
Utan faktiska händelser. Utan teoretiska som skulle kunna hända.

Visst det är specifika problem så man måste ju säga hur det skulle kunna vara...inte hur det är.
Men man behöver ju inte ta ett faktiskt exempel som har hänt utan man kan ta ett påhittat snarlikt som inte bryter tystnadsplikten.


Inte förtroende mellan vänner som är privata mellan dig och mig lixom.
Hemlisar bryter man inte.
Men det är ju inte det jag pratar om.

Jag pratar om hur långt in i min vardag har det där pappret med tystnadsplikt effekt?
Har den även effekt för mig och mina relationer privat?
För mig som privatperson.
Mellan mig och mina vänner.
Som inte handlar om jobbet.
Alltså inte att jag pratar om min brukare med mina kamrater.
 utan om mig och mina vänner.
Att jag inte skulle få berätta att pappa har fått högt blodtryck och jag är orolig för honom, skulle jag inte få berätta det för Anders om jag ville.
För att det har med tystnadsplikten att göra eftersom det har med en sjukdomsbild att göra?
Även om det handlar om min pappa och pappa är helt okey med att jag berättar att han har högt blodtryck och det är mellan oss som privatpersoner.
Då är den ju väldigt inskränkande.

så hur är det igentligen?
Har jag brutit tystnadsplikten nu?

Kommentarer
Postat av: svärmor

Vad det finns irriterande element överallt.
tystnadsplikt för mig är när jag skrivit på ett papper om en viss person,min brukare,som det så fint heter numera,och de patienter som finns om jag jobbar på en avd.tex.annars handlar det om vanligt svenskt BONDVETT. tror att Sverige ser ur som det gör för att vi bryr oss för lite om varandra.OMTANKE är inte skitprat och kan aldrig bli det.Vi,(iaf. jag), som är sjuka blir bara glada om nån försöker förstå oss.stå på dig ,besservisser finns överallt.Kram

2008-05-22 @ 10:03:06
Postat av: johanna

klart du inte har tystnadsplikt för människor du inte jobbar för/med! vilken knäppis som påstår det.

isånafall skulle ju ni som har jobb med tystnadsplikt ALDRIG kunna prata om någon annan människa, blir ju helt absurt!

Postat av: Sven Olsson

Det spelar inte så stor roll var du jobbar så har du ändå tysnadsplikt.
Jag har skrivit under papper där jag försäkrar att jag inte skall prata med någon utanför Scania vad som händer där.
När jag jobbade på posten så skrev jag på att jag inte skulle prata med någon utomstående om posten heller, så funkar det säkert på 95% av alla arbetsplatser.

2008-05-23 @ 07:56:04
Postat av: Josefin

*lyfter ett ögonbryn* Sven Olsson kanske inte läste hela inlägget.
Jag tror inte att det är så att du har tystnadsplikt för andra personer än de du jobbar med. Det gäller väl både dig och mig att det är vår egen moral som får bestämma vad vi pratar om och till vem vi pratar med om det som handlar om andra människor, vare sig sjuka eller friska. Annars skulle du ju aldrig kunna ventilera någonting bara för att du har ditt yrke. För var ska man då dra gränsen?

2008-06-01 @ 12:47:18
URL: http://lilltjoppa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback