Vägsamfäldighetsmöte

Idag började dagen så där bra. Som den bara gör ibland.
Jag vaknade vid 1400 tiden. Katten kom upp i sängen och kurrade vi mös i säkert 20 minuter.
Sen tassar jag ner för trappen med han på Axeln och släpper ner han i köket.
Sätter på vattenkokaren och går på toa.

Jag äter frukost vid tv'n. Knäckebröd med skinka och senap på. Dricker två koppar te och försöker komma på om det är nått att se på tv'n. Vilket det inte är vid den tiden.
Stänger av tv'n.
Funderar på vad jag ska äta till middag. Anders jobbar kväll.
Funderar på paj.
Vet inte om jag ska äta paj.
Kommer på att jag kan göra pappas piroger.
Går ut i köket och tar fram köttfärsen ur frysen så den får tina.
Klär på mig, sminkar mig, sätter håret i toffs, borstar tänderna.
Vet inte vad jag ska göra. Diskar.
Kommer på att jag ska luckra upp landet.
Tar hinken med aska. Sätter på mig gummistövlarna.
Hämtar grepen och går till landet.

Häller ut askan i landet, luftar jorden. 4 gånger 6 meter.
Bara en liten bit av vad den gamla ägaren har gjort.
Jag vill inte ta mig vatten över huvudet så jag börjar i mindre skala.
Går och hämtar den oranga plastbaljan och sätter på mig vantar.
Tar bort de gamla rabarberbladen och bestämmer mig för att nu har jag gjort nog.
Går in, tvättar händerna och tar fram bunken.
Börjar med degen till pirogerna.

Jag hör en bil komma och går mot dörren. Det är Andreas( den trevliga grannen)
som frågar om jag ska komma på vägsamfäldighetsmötet idag.
eeh vet inte svarar jag. Jag bakar och ska jobba natt.
Han tycker att det vore en god idé att presentera sig för alla grannar.
jaha jaja.. jag kommer, men jag kommer senare för jag måte baka klart först.
Det börjar i alla fall vid 18.30.
Okej...

Tänker klockan är fem. Mina piroger.....
letar som en tok efter en kavel.
Hittar ingen så jag tar en träslev och bakplåtspapper och kavlar ut 6 små ickerunda degbitar.
Gör köttfärssås. Fast på ett annorlunda sätt.
In med plåten i ugnen.
Anders ringer.

Hej
Vad gör du?
Jag har precis satt in fyra piroger i ugnen( liten form) ska i med de två sista om en kvart.
Vad är klockan.
18.05.
Shit tänker jag hur ska jag hinna äta och pirogerna.
Vi pratar lite till.
Han är inte avundsjuk på mötet...
suck...

Jag bakar klart och packar ner piroger i en matlåda. kl är 18.45
Får äta på jobbet.
tutar iväg till bygdegården och kommer in kl 19.00.'
Vi pratar det är 15gubbar en tant  två killar i 30 års åldern o så jag.
Jag har blivit vägspanare eller nått sånt där.
Jag ska kolla så det inte blir hål i vägen.
Ska vara det med någon som heter christer.
Han verkar supertrevlig. En gråhårig gammal gubbe som påminner om morfar som dricker te.
Te drickare är alltid trevliga=)

Sen åker jag till jobbet.
En kvart kvar till jag börjar.
Äter min kalla pirog.

börjar jobba.


 


Kommentarer
Postat av: svärmor

Livet på landet i nötskal.
läste just att det viktigaste i livet är att må bra hemma.trevligt att grannarna tar kontakt med er,då blir livet lite mindre ensamt.var det inte vägfogde du blev,Allan fick den titeln iår i en av våra samfälligheter.Kram

2008-05-07 @ 10:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback