aftonbladet -

Ibland förstår jag inte varför jag går in på aftonbladets hemsida alls?
Jag förstår inte.

Nu gör det ett helt reportage om någon liten överklassbrutta som ska leva på akassa i två veckor, två hela långa veckor.
Stackars liten och hemma bor hon också.
Jaaa stackars liten flicka bara 20 år gammal och ska leka arbetslös i två veckor.
Och det är nyheter?

att någon väljer att leva på 3700 kr under två veckor, bor hemma och har en mobilräkning för två veckors tid på 900kr.
Är det något nyhetsvärde i det. Förutom att jag sitter och blir irreterad till tusen som säkert är meningen med allt ihoppa.
Kan de inte göra lite nytta och skriva om saker som har något värde, som försäkringskassans nya regler eller hur tanterna på ålderdomshemmet faktiskt har det?

Något viktigt som barn i biaffra eller nått

Inte hej jag är 20 och bor hemma, och jag ska leka arbetslös i två veckor.

Det finns sådana som får akassans lägsta nivå och klara sig på ca 4000 i månaden inte på två veckor.
Det finns sjukskrivna som har jobbat hela sitt liv och betalat skatt och inte bor hemma hos mamma som får ca 4ooo kr i månaden att klara allt på.
Räkningar, boende, mat ja rubbet.
och så skriver dom om en 20 årig modebloggerska som gör det som ett experiment att klara sig på 3700kr på två veckor.

Det är som att skita i den arbetslösa och sjukskrivnas ansikte och smeta ut det.
Varför skriver man inte om de som lever i situationen på riktigt istället för att skriva om någon som gör det på låtsas och bor hemma är ung och inte behöver betala för sitt eget liv som vi över 20 gör som har ett eget hem och inte lever på den som ploppade ut en för åratal sedan?

Vart är nyhetsvärdet i det?
Är det bara för att göra folk förbannade( vilket de uppenbarligen lyckades med eftersom jag skriver om det)

men åååh


Kommentarer
Postat av: Jezzi

Underbart inlägg! HÅller med dig till 110%!!

2009-12-05 @ 11:39:46
Postat av: Natalie Seger

Håller också helt med dig! Den där artikeln låter urlöjlig! :-( Känns ju som att göra narr av dem som verkligen har det tufft med ekonomin. "Titta, det är inte så farligt!" Nä, usch! Tycker t.o.m. att jag känner igen konceptet, har den idén inte varit på tapeten förut?

2009-12-10 @ 20:30:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback