Skämms BJÄSTAs Vuxna, präster, rektorer, lärare, fritidsgårdspersonal.unga SKÄMMS

Igår mådde jag illa i en hel timme under tiden uppdrag granskning varade och hela kvällen tänkte jag på det dom berättade om och idag mår jag fortfarande illa.

Det handlade om två flickor, "Linnea" som är 14 år och "Jennifer" då var hon 17 nu är hon myndig,som hade blivit våldtagna av samma pojke "oskar".
"Oskar" blev dömd för båda våldtäkterna i Tingsrätten och i Hovrätten och sitter i dag på sluten ungdomsanstalt.

Men det dom två flickorna blev utsatta av samhhället efter våldtäkterna är värre. Istället för att värna och ta hand om och försöka läka flickornas traumatiska inre sår. Så begår Bjästas invånare, Kyrkan med Prästen i högsta spets, lärare och rektorer, Ungdomsgårdspersonalen och mamman och brodern till pojken, som är dömd, Häxjakt på dessa två flickor.
Och våldtar dom igen, inte kroppsligen men själsligen. De startar bloggar och facebookgrupper, är inne på flashback och härjar.

Hade det varit på 1600 talet som dom hade levt så hade dom med all säkerhet blivit brända på bål. För något som han har gjort.

Denna häxjakt från Bjästa samhälle har gjort att den yngre flickan har fått flytta 50 mil och undgår fortfarande inte sina terrorister på hemmaplan.

Det var någon som kände någon som kände någon som hade hört sägas. Det är farligt med sådana meningar.
Denna ryktespridning är farlig.

Att inte ta ställning INNAN domen är en självklarhet, man ska betraktas oskyldig till man har blivit dömd.
Och fram till den dagen som domen kom ska "oskar" betraktas oskyldig.
Men efter den dagen domen kom, så ska de vuxna, ansvariga gå in och tydligt visa vad samhället står för och att den moral och etik som säger: Att så här gör man inte, det här är verkligen inte okej.
Och det där läskiga som att stödja och visa moraliska värderingar och samhälleliga plikter som att stå på de svagas sida det kan man ta efter som ungdom och barn. För dom vuxna visar tydligt vad det innebär att vara vuxen.

Men nu gjorde dom inte det, dom Rektorer, Prästen, lärare, fritidsgårdspersonal och andra vuxna valde att inte föregå med gott exempel. Valde att inte ta i det där läskiga som att faktiskt visa att det här är inte okej. Så här gör man inte. Visa vad det innebär att vara VUXEN. Att faktiskt visa att så här gör man inte i ett samhälle.
Dom valde att fegt gömma sig bakom orden att vara neutrala.
Att det var synd om de båda, både offer och gärningsmann.
Att ha "en demonstration" i kyrkan på skolavslutningen framför hela samhället, titta här jag har tillochmed kyrkan bakom mig. Att de ansvariga inom skolan och Ungdomsgårdsverksamheten inte tar sitt ansvar. SOM DE FAKTISKT HAR. De valde att inte ta sitt ansvar, att "visa sig neutrala" är bara ett annat ord för att visa vilken sida de faktiskt står på. De står på gärningsmannens sida genom att "visa sig neutrala".

Det är fegt, det är så jävla fegt. De borde bli avsatta hela bunten. Prästen borde bli dekominerad(heter det så när präster blir fråntagna sitt prästraskap) och rektorn borde få sparken. Lärarna som bara såg på borde också få sparken. Fritidsledaren borde bli avsatt. Alla de som har talat ont om flickorna efter att dommarna blivit fastställda borde få be om ursäkt och stå på skambacken en efter en och göra bot.

Att som vuxen inte ta sitt ansvar och tänka efter före, tänka på hur det jag gör, hur mina handlingar är, påverkar de som inte är vuxna, de som är svaga, de som är offer. Hur jag behandlar min nästa och att jag tar ansvar för att få vara en del av samhället som vuxen. Det är fel. Då är man inte vuxen.

Att vara vuxen i en ungdomsvärld, handlar om att visa och leda unga i vad som är rätt och fel.
Att som vuxen lära barn och ungdomar. Att allt jag gör får konsekvenser. Att kunna ta ett ja och ett nej.
Att jag själv får säga nej och det är okej och ska respekteras. Att även säga ja och det är okej och ska respekteras. Att någon ska kunna säga ja och nej till mig och det är okej och ska respekteras.
Det är vad vuxna ska lära barn. Vad föräldrar ska lära sina barn, lärare, rektorer, präster, alla dessa som har stort inflytande över unga.
Att föregå med gott exempel. Att leda. Att visa vad som är rätt och fel.

Att vara vuxen innebär inte att man ska vara "neutral" att på så sätt godkänna att det begår häxjakt på flickor som blivit våldtagna.

Jag säger bara det fyfan jag mår illa och kräks på dessa fega såkallade vuxna som inte tar sitt ansvar.
Samhället ska ta sitt ansvar säger alla.
Men det är du och jag och en bekantsbekant som är samhället. Vi måste alla ta ansvar och konsekvenserna för vårat handlande.

Om du vill veta mer om detta så
kan du läsa här:

Uppdrag granskning
Amanda Ögren, en hjältinnas blogg den enda vännen som stog kvar på den yngre flickans sida i allt detta.
Trollhare
Lisa Magnusson-en riktigt schysst kille
Flashback forumstråd där även mamman till den dömde har skrivit

I cattas lilla värld
Fria Nyheter
Den dömdes brorsblogg


Dessa länkar har jag hittat genom google. Finns mera och jag brukar inte länka till sånt som är obehagligt.
Men denna gång kunde jag inte låta bli. Jag tycker det är fruktansvärt att man kan få begå häxjakt och våldta om och om igen.

Jag har en fråga, vem är pojkens föräldrar? som har så stor makt och inflytande över ett samhälle, så att dom kan få det att verka som att en dömd gärningsmann är "oskyldig" när han är dömd och faktiskt inte är det.
Som gör att ett samhälle ställer sig på gärningsmannens sida. Och inte offrena. Som ser till att vuxna inte tar sitt ansvar utan sällar sig fegt bakom ordet neutrala.




Kommentarer
Postat av: Kristin

Nej vad arg jag blir när jag läste ditt inlägg nu, hemska människor!

Jag har inte ens gett Natta dessa bilder så varför vill fröken ha den tro? nyfiken


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback