Tankar om valet 2010

Jag vet att man inte ska prata politik, för det gör bara en massa folk upprörda hela tiden och det är en privat grej.
Jag fattar det. Det är privat och du och jag får rösta precis hur vi vill på vilket parti vi vill.
Vi får till och med ligga på sofflocket under valdagen om man vill det.
Även om man då inte har rätt att gnälla under de nästkommande fyra åren för att man inte röstade.

Det här valet är spännande. Jag har inte ännu bestämt vad jag ska rösta på eller hur jag ska rösta.
Jag har aldrig varit jätte intresserad av politik förut. Jag har röstat på vad jag tycker är bäst för stunden, vad jag har hört genom mediabruset som fastnat just då.
Jag är inte partibunden som vissa personer är och alltid kommer att vara.

Men i år,i år är jag jätte intresserad av politiken och valet.
För jag tror att det är först i år jag förstår vikten av politiken. Det gjorde jag inte förut. Jag var för ung och för lite samhällsintresserad även fast jag röstade.

Förut innan jag faktiskt såg att alliansen ändrade i sveriges politik och att det påverkade dig och mig på både ett positivt och negativt sätt. Att dom faktiskt genomförde mycket av det dom sa att dom skulle genomföra i deras valkampanj. Så har jag trott att det spelar ingen roll hur jag röstar, eller på vad jag röstar för regeringen är en trög organisation och ingenting händer. Eller jag var nog för ung för att märka att något faktiskt hände. Vad det innebar att rösta.

Jag lyssnar på valdebatter hör vad alla sidor och partier har att säga. Vad just dom vill genomföra och ändra och förbättra och göra annorlunda. Hur dom ska finansiera alla dessa ändringar som dom vill göra. Kommer budgeten gå ihop. Förstå vilket organisation/företag som Sverige faktiskt är att det snurrar runt en hel massa pengar i systemet som ska omsättas och göra att alla får vård, gamla tas om hand om, ger oss en bra skola och en bra standard på skolsystemet. Att våran infrastruktur fungerar och att vägar underhålls, stadsplaneringen fungerar som den ska och så vidare.

Att de vi ger makten att sköta oss under fyra år faktiskt har koll på vad dom gör och inte är helt inkompetenta att styra det här landet. För man kan vräka på med fina ord som infrastruktur och välfärd och allt annat som dom faktiskt pratar om som man själv bara hummar om och lyssnar med ett halvt öra när de står och predikar på nyheterna och rapport. Det är oss det handlar om.

Det handlar om hur vi lever våra liv, vilken standard som vi i Sverige får, de regler, lagar och förutsättningar som påverkar hur jag lever mitt liv.
Det är rätt stort att tänka på att man inte bara röstar, utan man verkligen ger någon annan ansvaret över förutsättningarna för de närmsta fyra årens utveckling i detta land och dess påverkan på mig och min omgivning.

Det är mäktigt.

Så jag är intresserad av vad de olika partierna har att säga, jag ska ta reda på vad dom vill göra dom  närmsta åren för min och mina nära och käras framtid. Inte bara ur mediabrusets 30 sekunders inlägg med det cremé de ´la cremé av dagens debatt. Utan genom att söka information själv, inte bli matad med den.

Och sen ska jag rösta.

Hur tänker du om politiken ? Hur fungerar den igentligen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback