Personalutveckling, eller kompetenshöjning av personal

Om ett företag anser att de anställda på företaget behöver höja kompetensen bland personalen och göra en personalutveckling. Så måste de först göra en kompetensanalys.

Inom vilket område vill man inom ledningen förhöja de anställdas kunskap för att de på så sätt ska få en djupare förståelse för deras arbetsuppgifter och bli effektivare och kunna göra ett bättre arbete.

För att göra en kompetensanalys måste man ha två förutsättningar.

Man måste för det första förstå i vilken kontext, sammanhang som organisationen befinner sig i, vilken branch det är, vad de har för konkurrens, hur ser arbetsmarknaden ut, hur är företaget uppbyggt, vem/vilka äger företaget, vad gör organisationen osv.
För det andra är det viktigt att första hur företaget bygger upp kunskapen inom företaget.

Ofta är det så att företag är väldigt kunskapsfattiga, det är individen som är anställd för att utföra vissa uppgifter på företaget som äger kunskapen. Ofta kommer kunskapen utifrån genom att personen utbildar sig inom olika slags skolor och sedan blir anställd och på så sätt för in sin kunskap till företaget, men kan lika gärna ta sin kunskap till ett annat företag och flytta.

När företag vill kompetensutveckla en anställd är det ofta för att få dem att ta till sig företagskulturen inom organisationen genom att de får gå en introduktion när de börjar på företaget, inskolning, och efter det kan de bli grundkurser i det som är nödvändigt att företaget bidrar med för att den nyanställda ska förstå att "så här går det till på det här stället"

Och det är vad jag har lärt mig idag.
Mer kommer sedan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback